Källa:Wikipedia

Rocket Leauge är en E-sport som har stora mängder utövare – och åskådare. Regelbundet hålls turneringar där de bästa spelarna i världen tävlar om ligatiteln. Spelen sponsras av storföretag som Snickers och Old Spice, men det är fortfarande många som inte känner till att E-sporten ens existerar.

Rocket Leauge kan beskrivas som fotboll. Fast med bilar. Och att bilarna har raketer som gör så kallade Aerials (att träffa bollen i luften) till en mycket stor – och spektakulär – del av spelet. I ligaspelen möts man 3 mot 3, men för privata spelare går det att spela 4 vs 4, 2 vs 2 och 1 vs 1.

Precis som i fotboll är målet helt enkelt att göra mål. När professionella spelare gör det sker det inte sällan på mycket spektakulära vis. Spelplanen är omgärdad av väggar och tak (ungefär en bur med rundade kanter), vilket gör det enkelt (nåja) och kraftfullt att använda sig av dem för att passa, skjuta eller hoppa ifrån.

Det är spelstudion Psyonix som ligger bakom spelet och E-sporten. Faktum är att det är en uppföljare till Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars, som släpptes 2008 till Playstation 3. Rocket League spelas fortfarande på PS 3, men det är bara en av alla plattformar. Professionella E-sportare spelar normalt på datorn med en USB-kontroll inkopplad (inte sällan en XBOX-kontroll).

Succén dröjde inte länge. Efter att Rocket League lanserats 2015 fick det genast ros av kritiker och spelare. Vidare fick det många, som normalt inte är särskilt insatta i spel, att bli just det. Psyonix fick också mycket beröm för de förbättringar som gjorts i förhållande till föregångaren Battle-Cars. En del kritiker var dock något skeptiska till spelmotorn.

Den här gruppen var dock relativt liten, och spelet skulle komma att få en rad olika priser och utnämningar. I början av 2018 kunde man notera över sex miljoner försäljningar och 40 miljoner spelare – ett antal som bara växer.

Ligor och turneringar

Det dröjde inte länge förrän Rocket League blev en E-sport att räkna med. Professionella spelare deltar främst i följande ligor.

ESL. ESL, tidigare känt som Electronic Sports League, har arrangerat E-sportstävlingar runtom i världen och för många olika spel. Det är bland annat dem som arrangerar ESL Play, som är den ledande plattformen i världen för e-sporter. De arrangerar också ESL Pro Leagues, där bland annat Rocket League är en sport (tillsammans med spel som Halo, Counter-Strike och Mortal Kombat.

Major League Gaming Corp. Major League Gaming Corp, MLG, är en arrangör av E-sportevenemang likt ovan nämnda ESL. En av de främsta skillnaderna är att de är verksamma i huvudsak i Nordamerika, både i Kanada och USA, medan ESL anordnar turneringar över hela världen.

RLCS. RLCS, eller Rocket League Championship Series, är Psyonix egna, officiella evenemang. De drog igång spelen efter att ha sett hur populärt Rocket League blivit på livestreamingplattformar så som Twitch. Det är uppenbart att turneringen sedan dess har växt – inte minst vad gäller prisbotten. I det första eventet låg den på 55 000 USD, i den andra 125 000 USD och i den tredje 300 000 USD (ungefär 2,5 miljoner kronor).